Egészség
"Ha barátaim félszeműek, profilból nézem őket." Joubert
A szója izoflavonoidok felére csökkentik a prosztatarák kockázatát
Stephen Daniells 2007. 07. 25.: Egy új, japán tanulmány szerint a megnövelt szója izoflavonoid bevitel 58%-kal csökkentheti a prosztatarák kockázatát.
Világszerte évente több mint fél millió új prosztatarákos esetet diagnosztizálnak, és ez a rákfajta 200 000 ember halálát okozza. És ami még aggasztóbb, hogy ennek a betegségnek az előfordulási valószínűsége évről-évre nő. Az új vizsgálat 200, a prosztatarák különböző fázisaiban levő japán férfi táplálkozási szokásait hasonlította össze 200 egészséges japán férfiéval. 12 élelmiszer vontak be a vizsgálatba: tofu (szójasajt), natto (fermentált szójabab), miso leves (szójapaszta leves), szójatej, szójaszósz, zöld szójabab, szójacsíra, és 5 egyéb, hazánkban kevéssé ismert szójatermék fogyasztását vizsgálták. A kutatók arról számoltak be, hogy a magas szója izoflavonoid fogyasztás kimutathatóan csökkentette a prosztatarák előfordulási veszélyét: a legmagasabb átlagos izoflavonoid bevitel (89,9 mg/nap) 58%-kal csökkentette a rizikót az átlagos, kevesebb, mint 30,5 mg/nap bevitelhez képest. (Az európai átlagfogyasztás 2 mg/nap! – szerk.) A szója magnéziumban, omega-3 és omega-6 zsírsavban is gazdag. – Ugyanakkor az izoflavonoidok a többszörösen telített zsírsavak (omega-6) és a magnézium bevitel nélkül is szignifikánsan csökkentik a prosztatarák kockázatát. – állítják a kutatók. Kiemelik még, hogy az eredmények nem általánosíthatók más népcsoportok esetben, miután a hagyományos japán táplálkozás gazdag forrása az izoflavonoidoknak: – A vér fitoösztrogén koncentrációja magasabb a japán nők és férfiak esetében, mint a nyugati országok lakóinál. Egy korábbi tanulmány szerint a szója izoflavonoidok prosztatarák elleni lehetséges védő hatása kapcsolatba hozható azok enyhe ösztrogén aktivitásával, mely valószínűleg úgy hat, hogy csökkenti a tesztoszteron szintet, és gátolja az 5-alfa-reduktáz enzimet, mely a tesztoszteron metabolizmusában vesz részt. Forrás: Journal of Nutrition (2007. aug. Vol. 137, 1974-1979 oldal)  | Kinyomtatom - E-mailben elküldöm
|